Struktura Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia tworzy zbiór działań na rzecz jakości kształcenia, mających charakter samooceny i obejmujących procedury wewnętrzne, uwzględniające: |
|
* | okresowy przegląd działania Elastycznego Systemu Studiów (ESS) i Systemu Akumulacji i Transferu Punktowego (Systemu punktowego), |
* | hospitacje zajęć dydaktycznych, |
* | ocenę zajęć dydaktycznych przez studentów i zasięganie opinii absolwentów, |
* | ścisły kontakt z interesariuszami zewnętrznymi, |
* | okresowy przegląd planów i programów studiów w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynku pracy, |
* | monitorowanie systemu oceniania (egzaminowania i zaliczania przedmiotów), |
* | monitorowanie procedur dyplomowania, |
* | działania na rzecz rozwoju i doskonalenia kadry dydaktycznej, |
* | okresowy przegląd warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych (w tym przegląd laboratoriów i pracowni specjalistycznych przeznaczonych do prowadzenia w nich zajęć dydaktycznych), warunków studiowania oraz materiałów dydaktycznych, |
* |
przygotowanie raportów o stanie realizacji zadań Systemu dla Rady Wydziału, władz Uczelni i Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia. |
Dla zapewnienia realizacji zadań Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia powołuje się: | |
* | Pełnomocnika Dziekana ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, spośród samodzielnych pracowników naukowo-dydaktycznych |
* | Grupy zadaniowe dla realizacji (w razie potrzeby) działań związanych z jakością kształcenia. |
Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia jest wspomagany przez ustalenia ogólnouczelniane, określone przez: | |
* | Uczelniany System Zapewniania Jakości Kształcenia, |
* | Uchwały Senatu, |
* | Zarządzenia i Decyzje Rektora, |
* | Vademecum Prodziekana ds. Studiów, |
* | System Zapewnienia Jakości Badań Naukowych, |
* | System Oceny Pracowników, |
* | System Zarządzania Jakością w Administracji, |
* | System Wewnętrznej Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego |
Odpowiedzialność osób zarządzających Systemem została określona w pliku. | |
Sposób wykorzystywania przez statutowe organy wydziału informacji o sukcesach i niepowodzeniach w realizacji zadań Gromadzone informacje wykorzystywane będą do: |
|
* | korekt planów studiów i programów studiów, w celu dostosowania ich do zmieniających się warunków zewnętrznych, |
* | korekt rozwoju naukowego kadry (naukowo-dydaktycznej) Wydziału, w celu skorelowania go z planami studiów i programami studiów, |
* | prowadzenia racjonalnej polityki kadrowej i finansowej Wydziału, w zakresie działalności dydaktycznej. |
Plany studiów i programy studiów muszą uwzględniać wymagania standardów nauczania określone rozporządzeniem Ministra oraz uchwałą Senatu, ale również muszą być dostosowane do aktualnego poziomu wiedzy, do przewidywanego rozwoju techniki i technologii, oraz do wymagań stawianych przez rynek pracy, oczekiwania studentów i absolwentów. Oznacza to konieczność uwzględnienia ankiet absolwentów, analizy rynku pracy, opinii zewnętrznych recenzentów itd. Działania, prowadzące do tworzenia nowych lub likwidowania istniejących specjalności, korekt planów studiów i programów kształcenia (w tym zmian profili nauczania, zmian w zakresie przedmiotów wspólnych), powinny być inicjowane przez kierowników zakładów (zwłaszcza kierowników specjalności) i wydziałowe organa samorządu studentów. Rozwój naukowy kadry (naukowo-dydaktycznej) Wydziału powinien być inspirowany, z uwzględnieniem planów studiów i programów studiów, przez Dziekana i kierowników zakładów. W razie konieczności należy zadbać o zatrudnienie (na stałe, w ramach umów zleceń i o dzieło) personelu o niezbędnych kwalifikacjach naukowo-dydaktycznych (lub dydaktycznych). W takich przypadkach należy w pierwszej kolejności brać pod uwagę możliwość wykorzystania kadry innych wydziałów Politechniki Warszawskiej (w tym przez zlecenie zajęć na wydział zapewniający właściwe prowadzenie zajęć dydaktycznych). |
|
Rada Konsultacyjna Nauka – Gospodarka | |