Struktura Organizacyjna Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
|
WYDZIAŁ TRANSPORTU |
Struktura Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia |
POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ |
Aktualności |
WSZJK |
Skład osobowy |
Terminologia |
Struktura |
Wdrażanie |
Monitorowanie Systemu |
Ankietyzacja |
Odpowiedzialność osób zarządzających Systemem
Zadania Dziekana i Prodziekanów Wydziału dla zapewnienia skuteczności działania Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
Dziekan Wydziału odpowiada za: |
|
* |
powołanie Pełnomocnika ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, |
* |
powoływanie (na wniosek Pełnomocnika ds. Zapewniania Jakości Kształcenia) grup zadaniowych dla realizacji działań związanych z jakością kształcenia, |
* |
zorganizowanie (zapewnianie możliwości) prezentacji corocznego raportu o stanie jakości kształcenia na Wydziale na posiedzeniu Rady Wydziału, |
* |
zapewnienie środków umożliwiających finansowanie (w razie potrzeby) udziału w hospitacjach emerytowanych profesorów, udziału w pracach egzaminatorów zewnętrznych, audytorów itp., |
* |
zapewnienie środków (finansowych) umożliwiających rozwój młodej kadry, |
Prodziekan ds. Nauki odpowiada za: |
|
* |
zapewnienie środków (finansowych) umożliwiających rozwój młodej kadry, |
* |
opracowanie strategii rozwoju naukowego kadry, |
* |
precyzowanie i rozpowszechnianie zasad nagradzania nauczycieli akademickich za osiągnięcia dydaktyczne, |
* |
sprawy okresowej oceny nauczycieli akademickich, |
* |
merytoryczny nadzór nad laboratoriami oraz zakupami urządzeń i aparatury naukowej w zakresie ich rozwoju, |
* |
stymulowanie prac naukowo-badawczych przyczyniających się do aktywizacji doktorantów i studenckich Kół Naukowych, w porozumieniu z Prodziekanem ds. Studenckich oraz Opiekunami Kół Naukowych. |
Prodziekan ds. Współpracy z Gospodarką odpowiada za: |
|
* |
podejmowanie działań wzbogacających proces dydaktyczny w zakresie pozyskiwania środków na rozwój laboratoriów i pomocy dydaktycznych, w porozumieniu z Prodziekanem ds. Kształcenia, |
* |
działania marketingowe i promocja Wydziału na arenie krajowej i międzynarodowej - udzielanie informacji w zakresie aktualnej działalności Wydziału i kontakt z mediami, |
* |
monitorowanie karier absolwentów poprzez współpracę z podmiotami gospodarczymi funkcjonującymi na rynku oraz śledzenie potrzeb rynku, w zakresie kompetencji uzyskiwanych przez absolwentów Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, |
* |
współpraca z podmiotami gospodarczymi funkcjonującymi na rynku przyczyniająca się do zapewnienia możliwości odbywania staży oraz praktyk studenckich. |
Prodziekan ds. Kształcenia odpowiada za: |
|
* |
sprawy organizacji, funkcjonowania i jakości procesu dydaktycznego, w tym przestrzegania regulaminu studiów, standardów nauczania, przyjęć na studia, pensum dydaktycznego a także nadzór merytoryczny nad ewidencją studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych oraz sporządzanie odpowiednich analiz i przedkładanie propozycji zmian, |
* |
nadzór nad ustalaniem i realizacją szczegółowego planu zajęć dydaktycznych prowadzonych na Wydziale, |
* |
dokonywanie rozdziału zajęć dydaktycznych między jednostki organizacyjne Wydziału, |
* |
podział obowiązków pomiędzy Pełnomocnika ds. Zapewniania Jakości Kształcenia a administrację Wydziału (Dziekanat), |
* |
organizację i realizację hospitacji, |
* |
organizację i realizację ankietyzacji zajęć dydaktycznych, |
* |
organizację przeglądów planów studiów i programów kształcenia, |
* |
wprowadzenie jednolitych zasad procesu dyplomowania, |
* |
wprowadzenie formalnych zasad przeprowadzania zaliczeń i egzaminów, |
* |
organizację przeglądów warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz warunków studiowania, |
* |
opracowanie oferty dydaktycznej, |
* |
sprawy studiów doktoranckich, w zakresie ich organizacji oraz funkcjonowania, w porozumieniu z Kierownikiem studiów doktoranckich, |
* |
sprawy studiów podyplomowych i kursów specjalnych oraz innych form kształcenia ustawicznego, w porozumieniu z ich Kierownikami, |
* |
sprawy organizacji kształcenia cudzoziemców, w tym także doktorantów zagranicznych, |
* |
nadzór nad działalnością wydawniczą dotyczącą dydaktyki, |
* |
sprawy systemu biblioteczno-informacyjnego Wydziału, w porozumieniu z Prodziekanem ds. Nauki, |
* |
sprawy kształcenia w językach obcych (wspólnie z Prodziekanem ds. Studenckich). |
Prodziekan ds. Studenckich odpowiada za: |
|
* |
sprawy socjalno-bytowe, zdrowotne, sportu i rekreacji studentów oraz doktorantów, |
* |
dysponowanie, w zakresie dotyczącym Wydziału, Funduszem Pomocy Materialnej dla Studentów i Doktorantów Politechniki Warszawskiej, zgodnie z Regulaminem Funduszu Pomocy Materialnej Studentów i Doktorantów, |
* |
dysponowanie, w zakresie dotyczącym Wydziału, Własnym Funduszem Stypendialnym Politechniki Warszawskiej, |
* |
nadzór nad sprawami dotyczącymi stypendiów i nagród specjalnych dla studentów i doktorantów, |
* |
podejmowanie, w zakresie określonym odrębnymi przepisami, decyzji w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów, |
* |
nadzór nad organizacją i przebiegiem rekrutacji, |
* |
nadzór nad organizacją praktyk studenckich (w porozumieniu z Prodziekanem ds. Kształcenia), |
* |
inicjowanie działań związanych z rozszerzeniem oferty dydaktycznej Wydziału i jej realizacja na zewnątrz uczelni, w tym oferty dotyczącej kształcenia w ramach programów europejskich, w porozumieniu z Prodziekanem ds. Kształcenia, |
* |
sprawy kształcenia w językach obcych (wspólnie z Prodziekanem ds. Kształcenia). |
Zadania Pełnomocnika ds. Zapewniania Jakości Kształcenia Pełnomocnik ds. Zapewniania Jakości Kształcenia: |
|
* |
inspiruje i koordynuje działania mające na celu podnoszenie poziomu kształcenia, |
* |
odpowiada za wdrażanie i realizację Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia, |
* |
działa na podstawie planu pracy zaakceptowanego przez Radę Wydziału. |
Pełnomocnik ds. Zapewniania Jakości Kształcenia realizuje swoje zadania przez: |
|
* |
Zbieranie, gromadzenie i rozpowszechnianie (na wydziale, wewnątrz Uczelni oraz w kraju) informacji i danych dotyczących działań w zakresie jakości kształcenia (w tym danych o akredytacji kierunku kształcenia). |
* |
Organizowanie i koordynację działań prowadzących do akredytacji państwowej i środowiskowej kierunku studiów realizowanych na wydziale (w tym pomoc w przygotowaniu raportu samooceny jednostki). |
* |
Koordynację i kontrolę prawidłowości realizacji procesu oceny zajęć dydaktycznych przez studentów oraz zasięgania opinii absolwentów (w tym pomoc w zakresie przygotowania ankiet i opracowywania wyników). |
* |
Koordynację procesu hospitacji zajęć dydaktycznych. |
* |
Kierowanie pracami powołanych (w razie potrzeby) na wydziale grup zadaniowych związanych z jakością kształcenia. |
* |
Prowadzenie bieżącej kontroli realizacji zaakceptowanego planu zapewniania jakości kształcenia i sporządzanie raportu oceniającego efekty przeprowadzonych działań. |
* |
Udział w pracach Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia. |
* |
Sporządzanie corocznego raportu o stanie jakości kształcenia na Wydziale, prezentacje raportu na posiedzeniu Rady Wydziału, przygotowanie planu działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia w okresie do następnej oceny. |
* |
Przekazanie corocznego raportu o stanie jakości kształcenia na Wydziale dla Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia. |
Zadania Komisji ds. Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia (skrót: Komisja ds. WSZJK) |
|
* |
Analizowanie funkcjonowania procesów w zakresie kształcenia oraz procesów wspierających kształcenie pod kątem wprowadzenia ewentualnych ulepszeń, inspirowanie i koordynowanie działań mających na celu podnoszenie poziomu jakości kształcenia. |
* |
Sporządzanie planu działań mających na celu zapewnienie optymalnego poziomu lub podnoszenie jakości kształcenia. |
* |
Sprawowanie bieżącej kontroli nad realizowaniem zaplanowanych działań w procesie kształcenia, analizowanie stanu prawnego Wydziału, Uczelni pod kątem potrzeb wprowadzenia nowych lub zmiany istniejących dokumentów Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, wydawanych na poziomie Wydziału. |
* |
Dopracowywanie lub uczestniczenie w pracach nad opracowaniem dokumentów WSZJK wydawanych na poziomie Wydziału. |
* |
Analizowanie procesów realizowanych na Wydziale oraz potrzeb ze strony pracowników, jednostek organizacyjnych Wydziału z punktu widzenia celowości wprowadzenia nowych lub zmiany istniejących dokumentów Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, wydawanych na poziomie Wydziału. |
* |
Analizowanie ocen interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych dotyczących procesu kształcenia. |
* |
Organizowanie i koordynowanie działań prowadzących do akredytacji państwowej i środowiskowej kierunków studiów realizowanych na Wydziale. |
* |
Koordynowanie i kontrola prawidłowości realizacji procesu oceny zajęć dydaktycznych przez studentów oraz zasięgania opinii absolwentów (w tym pomoc w zakresie przygotowywania ankiet i opracowania wyników). |
* |
Koordynowanie procesu przeprowadzania hospitacji zajęć dydaktycznych. |
* |
Zbieranie, gromadzenie i rozpowszechnianie informacji i wszelkich innych danych dotyczących działań w zakresie jakości kształcenia na Wydziale, wewnątrz Uczelni i w kraju; przeprowadzanie ocen funkcjonowania wydziałowego systemu zapewnienia jakości kształcenia. |
* |
Przygotowanie okresowych sprawozdań dotyczących funkcjonowania WSZJK, w tym na posiedzenie Rady Wydziału. |
Odpowiedzialność kierowników zakładów za wykonywanie przepisanych działań Dla zapewnienia skuteczności działania Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia każdy kierownik Zakładu odpowiada za: |
|
* |
analizę (sugerowanie) potrzeb w zakresie hospitacji zajęć, za które zakład odpowiada, |
* |
wykorzystanie wyników ankietyzacji zajęć dydaktycznych dla poprawy realizacji procesu dydaktycznego w ramach wewnętrznych możliwości zakładu, |
* |
systematyczną analizę oraz bieżący nadzór nad realizacją planów studiów i programów kształcenia, w zakresie przedmiotów, których realizację zlecono zakładowi, |
* |
systematyczną analizę oraz bieżący nadzór nad realizacją przyjętych na Wydziale zasad przeprowadzania zaliczeń i egzaminów, w zakresie przedmiotów (zajęć), których realizację zlecono zakładowi (pracownikom zakładu), |
* |
opracowanie regulaminów prowadzenia i zaliczania przedmiotów (zajęć), których realizację zlecono zakładowi (pracownikom zakładu) oraz bieżący nadzór nad realizacją przyjętych zasad, |
* |
terminowe zgłaszanie potrzeb w zakresie środków (finansowych) umożliwiających rozwój młodej kadry zakładu, |
* |
terminowe zgłaszanie potrzeb w zakresie środków umożliwiających finansowanie udziału w hospitacjach emerytowanych profesorów, udziału w pracach egzaminatorów zewnętrznych, audytorów itp., w zakresie przedmiotów (zajęć), których realizację zlecono zakładowi (pracownikom zakładu), |
* |
współpracę w opracowaniu strategii rozwoju naukowego kadry oraz programów doskonalenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich, w celu uwzględnienia potrzeb (i wymagań) zakładu, |
* |
bieżący nadzór nad warunkami prowadzenia zajęć dydaktycznych, których realizację zlecono zakładowi (pracownikom zakładu), gromadzenie i przekazywanie informacji zgłaszanych przez pracowników, a dotyczących tych warunków, |
* |
współpracę z Dziekanem, kierownikami specjalności i Pełnomocnikiem ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, w zakresie formułowania oferty dydaktycznej Wydziału. |
Kierownik zakładu będący jednocześnie kierownikiem specjalności dodatkowo odpowiada za: |
|
* |
analizowanie i proponowanie warunków mobilności poziomej i pionowej w zakresie swojej specjalności, |
* |
systematyczną analizę i przegląd planów studiów i programów kształcenia w zakresie swojej specjalności oraz proponowanie koniecznych zmian w tym zakresie. |
Studenci i doktoranci |
|
* |
osobiście bądź przez swoich przedstawicieli współuczestniczą w prowadzonych pracach dotyczących rozwoju Wydziału i zapewnienia wysokiej jakości kształcenia. Organami reprezentującymi studentów i doktorantów są Wydziałowa Rada Samorządu Studenckiego oraz Wydziałowa Rada Doktorantów. Do zadań pierwszej z nich, należy, m.in.: organizacja spotkań informacyjnych dla studentów pierwszego semestru, organizacja spotkań informacyjnych z zakresu obsługi i znajomości wirtualnego dziekanatu, organizacja spotkań informacyjnych dotyczących wyboru specjalności dla studentów 3 semestru studiów stacjonarnych, poszukiwanie oraz nawiązywanie kontaktów z przyszłymi pracodawcami, jak również przeprowadzanie spotkań i warsztatów z pracodawcami. Wydziałowa Rada Doktorantów reprezentuje doktorantów zarówno w Radzie Wydziału, jak i we wszystkich organach i komisjach działających na Wydziale Transportu. Zadaniem Rady jest ułatwienie uczestnikom studiów doktoranckich przejście przez zawiłe kwestie formalne, wspomaganie rozwoju naukowego młodych adeptów nauki, jak również wspieranie i pomoc w ważkich dla nich sprawach, jak np. w kwestii zmian programowych czy pomocy materialnej. |
Sposób wykorzystywania przez statutowe organy wydziału informacji o sukcesach i niepowodzeniach w realizacji zadań Gromadzone informacje wykorzystywane będą do: |
|
* |
korekt planów studiów i programów kształcenia, w celu dostosowania ich do zmieniających się warunków zewnętrznych, |
* |
korekt rozwoju naukowego kadry (naukowo-dydaktycznej) Wydziału, w celu skorelowania go z planami studiów i programami kształcenia, |
* |
prowadzenia racjonalnej polityki kadrowej i finansowej Wydziału, w zakresie działalności dydaktycznej. |
Plany studiów i programy kształcenia muszą uwzględniać wymagania standardów nauczania określone rozporządzeniem Ministra oraz uchwałą Senatu, ale również muszą być dostosowane do aktualnego poziomu wiedzy, do przewidywanego rozwoju techniki i technologii, oraz do wymagań stawianych przez rynek pracy, oczekiwania studentów i absolwentów. Oznacza to konieczność uwzględnienia ankiet absolwentów, analizy rynku pracy, opinii zewnętrznych recenzentów itd. Działania, prowadzące do tworzenia nowych lub likwidowania istniejących specjalności, korekt planów studiów i programów kształcenia (w tym zmian profili nauczania, zmian w zakresie przedmiotów wspólnych), powinny być inicjowane przez kierowników zakładów (zwłaszcza kierowników specjalności) i wydziałowe organa samorządu studentów. Rozwój naukowy kadry (naukowo-dydaktycznej) Wydziału powinien być inspirowany, z uwzględnieniem planów studiów i programów kształcenia, przez Dziekana i kierowników zakładów. W razie konieczności należy zadbać o zatrudnienie (na stałe, w ramach umów zleceń i o dzieło) personelu o niezbędnych kwalifikacjach naukowo-dydaktycznych (lub dydaktycznych). W takich przypadkach należy w pierwszej kolejności brać pod uwagę możliwość wykorzystania kadry innych wydziałów Politechniki Warszawskiej (w tym przez zlecenie zajęć na wydział zapewniający właściwe prowadzenie zajęć dydaktycznych). |
|
|
|
Pełnomocnicy i Komisje wspomagające prawidłowe funkcjonowanie WSZJK |
|
Akty prawne i Rozporządzenia - kliknij aby odsłonić listę dokumentów nadrzędnych i związanych |
Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia tworzy zbiór działań na rzecz jakości kształcenia, mających charakter samooceny i obejmujących procedury wewnętrzne, uwzględniające: |
|
* |
okresowy przegląd działania Elastycznego Systemu Studiów (ESS) i Systemu Akumulacji i Transferu Punktowego (Systemu punktowego), |
* |
hospitacje zajęć dydaktycznych, |
* |
ocenę zajęć dydaktycznych przez studentów i zasięganie opinii absolwentów, |
* |
ścisły kontakt z interesariuszami zewnętrznymi, |
* |
okresowy przegląd planów i programów kształcenia w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynku pracy, |
* |
monitorowanie systemu oceniania (egzaminowania i zaliczania przedmiotów), |
* |
monitorowanie procedur dyplomowania, |
* |
działania na rzecz rozwoju i doskonalenia kadry dydaktycznej, |
* |
okresowy przegląd warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych (w tym przegląd laboratoriów i pracowni specjalistycznych przeznaczonych do prowadzenia w nich zajęć dydaktycznych), warunków studiowania oraz materiałów dydaktycznych, |
* |
przygotowanie raportów o stanie realizacji zadań Systemu dla Rady Wydziału, władz Uczelni i Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia. |
Dla zapewnienia realizacji zadań Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia powołuje się: |
|
* |
Pełnomocnika Dziekana ds. Zapewniania Jakości Kształcenia, spośród samodzielnych pracowników naukowo-dydaktycznych |
* |
Grupy zadaniowe dla realizacji (w razie potrzeby) działań związanych z jakością kształcenia. |
Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia jest wspomagany przez ustalenia ogólnouczelniane, określone przez: |
|
* |
Uczelniany System Zapewniania Jakości Kształcenia, |
* |
Uchwały Senatu, |
* |
Zarządzenia i Decyzje Rektora, |
* |
Vademecum Prodziekana ds. Studiów, |
* |
System Zapewnienia Jakości Badań Naukowych, |
* |
System Oceny Pracowników, |
* |
System Zarządzania Jakością w Administracji, |
* |
System Wewnętrznej Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego. |