Terminologia |
Znaczenia stosowanych terminów podano zgodnie z Uczelnianą Księgą Jakości Kształcenia PW Program kształcenia - określany jest dla danego kierunku studiów, danego poziomu i profilu kształcenia; na program kształcenia składają się: opis zakładanych efektów kształcenia, program studiów. Program studiów – stanowi opis procesu kształcenia prowadzący do uzyskania zakładanych efektów kształcenia; program studiów określa w szczególności: opis modułów kształcenia wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów punktami ECTS, opisem zakładanych efektów kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta; plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej. Moduł kształcenia – przedmiot lub grupa przedmiotów, również „praktyka”, „przygotowanie pracy dyplomowej” itp. Przedmiot – zespół zajęć określonych wspólną nazwą, przewidzianych do realizacji w tym samym semestrze planu studiów, podlegających łącznej ocenie, któremu przypisano całkowitą liczbę punktów ECTS. Opis zakładanych efektów kształcenia dla programu kształcenia – opis zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiąganych w procesie kształcenia przez studenta; opis jest sporządzany zgodnie z opisem efektów kształcenia dla obszaru (obszarów) kształcenia, któremu (którym) jest przyporządkowany rozpatrywany program, określonym w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji. Opis zakładanych efektów kształcenia dla modułu kształcenia (przedmiotu bądź grupy przedmiotów itp.) - opis zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiąganych przez studenta, który zaliczył dany moduł kształcenia; opis powinien odnosić się do opisu efektów kształcenia dla programu kształcenia. Wiedza: uporządkowane odwzorowanie stanu rzeczywistości w umyśle człowieka, podstawa twórczej pracy, kreowania nowych rozwiązań, procesów, w tym przypadku rozumiana jako formalnie potwierdzone kwalifikacje. Umiejętność: zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy. Nauczanie: inspirowanie i wspomaganie uczenia się (studiowania), intelektualne towarzyszenie uczącemu się. Uczenie się: nabywanie wiedzy i umiejętności przez studenta. Studiowanie: samodzielne uczenie się. Kompetencje: wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawy jako miara przygotowania do wykonywania zawodu. Kształcenie: nauczanie i uczenie się (studiowanie) traktowane jako jeden proces. Wychowanie: kształtowanie wzorców postaw i zachowań studentów. Edukacja: kształcenie i wychowanie traktowane jako jeden proces. Dydaktyka: nauka o uczeniu się i nauczaniu (kształceniu). Pedagogika: teoria i praktyka nauczania i wychowania Jakość: ogół cech wyrobu lub usługi decydujących o zdolności wyrobu lub usługi do zaspokojenia stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb. Jakość kształcenia: stopień spełnienia przez instytucję edukacyjną oczekiwań odbiorców jej usług. Jakość kształcenia jest wynikiem zaangażowania studenta, nauczycieli i całej Uczelni. Polityka jakości kształcenia: ogół zamierzeń i priorytetowych kierunków działania Uczelni/Wydziału dotyczących jakości kształcenia w sposób formalny wyrażony przez najwyższe kierownictwo. System: zbiór obiektów (procesów) i występujących pomiędzy nimi relacji mających związek z realizacją założonych celów. System jakości kształcenia: zbiór obiektów (procesów) i występujących pomiędzy nimi relacji mających związek z realizacją celów wyrażonych w polityce jakości kształcenia i innych dokumentach związanych. W praktyce obejmuje strukturę organizacyjną, podział odpowiedzialności, procesy, procedury i zasoby umożliwiające realizację celów. Ocena jakości kształcenia (hospitacje): wszystkie działania mające na celu zebranie informacji dotyczącej jakości procesu kształcenia lub badań oraz analiza tych informacji. Księga jakości: dokument przedstawiający politykę i system jakości w jednostce organizacyjnej. Planowanie jakości kształcenia: planowanie rozwoju systemu jakości, długoterminowych i krótkoterminowych celów jakości jak również formułowanie konkretnych programów i działań ukierunkowanych na poprawę jakości kształcenia. Sterowanie jakością kształcenia: ogół działań ukierunkowanych zarówno na sprawdzanie, czy określony element systemu kształcenia czy procesy funkcjonują zgodnie z założeniami, jak również na eliminowaniu przyczyn powstawania niezgodności (sprzężenie zwrotne). Zapewnianie jakości kształcenia: wszystkie zaplanowane i systematyczne działania bezpośrednio związane z utrzymaniem i podwyższeniem jakości kształcenia i badań (integralnym elementem zapewnienie jakości jest zewnętrzne potwierdzanie spełnienia określonych wymagań). Doskonalenie jakości kształcenia: ogół systemów, metod, technik i narzędzi organizatorskich wykorzystywanych w procesach poprawy jakości kształcenia. Zarządzanie jakością: aspekt całości funkcji zarządzania decydujący w określaniu i utrzymaniu polityki jakości. Zarządzanie jakością obejmuje planowanie, sterowanie, zapewnienie i doskonalenie jakości. |
WYDZIAŁ TRANSPORTU |
Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia |
POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ |
Aktualności |
WSZJK |
Skład osobowy |
Terminologia |
Struktura |
Wdrażanie |
Monitorowanie Systemu |
Ankietyzacja |