Terminologia

Znaczenia stosowanych terminów podano zgodnie z Uczelnianą Księgą Jakości Kształcenia PW

Program kształcenia - określany jest dla danego kierunku studiów, danego poziomu i profilu kształcenia; na program kształcenia składają się: opis zakładanych efektów kształcenia, program studiów.

Program studiów – stanowi opis procesu kształcenia prowadzący do uzyskania zakładanych efektów kształcenia; program studiów określa w szczególności: opis modułów kształcenia wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów punktami ECTS, opisem zakładanych efektów kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta; plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej.

Moduł kształcenia – przedmiot lub grupa przedmiotów, również „praktyka”, „przygotowanie pracy dyplomowej” itp.

Przedmiot – zespół zajęć określonych wspólną nazwą, przewidzianych do realizacji w tym samym semestrze planu studiów, podlegających łącznej ocenie, któremu przypisano całkowitą liczbę punktów ECTS.

Opis zakładanych efektów kształcenia dla programu kształcenia – opis zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiąganych w procesie kształcenia przez studenta; opis jest sporządzany zgodnie z opisem efektów kształcenia dla obszaru (obszarów) kształcenia, któremu (którym) jest przyporządkowany rozpatrywany program, określonym w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji.

Opis zakładanych efektów kształcenia dla modułu kształcenia (przedmiotu bądź grupy przedmiotów itp.) - opis zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiąganych przez studenta, który zaliczył dany moduł kształcenia; opis powinien odnosić się do opisu efektów kształcenia dla programu kształcenia.

Wiedza: uporządkowane odwzorowanie stanu rzeczywistości w umyśle człowieka, podstawa twórczej pracy, kreowania nowych rozwiązań, procesów, w tym przypadku rozumiana jako formalnie potwierdzone kwalifikacje.

Umiejętność: zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy.

Nauczanie: inspirowanie i wspomaganie uczenia się (studiowania), intelektualne towarzyszenie uczącemu się.

Uczenie się: nabywanie wiedzy i umiejętności przez studenta.

Studiowanie: samodzielne uczenie się.

Kompetencje: wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawy jako miara przygotowania do wykonywania zawodu.

Kształcenie: nauczanie i uczenie się (studiowanie) traktowane jako jeden proces.

Wychowanie: kształtowanie wzorców postaw i zachowań studentów.

Edukacja: kształcenie i wychowanie traktowane jako jeden proces.

Dydaktyka: nauka o uczeniu się i nauczaniu (kształceniu).

Pedagogika: teoria i praktyka nauczania i wychowania

Jakość: ogół cech wyrobu lub usługi decydujących o zdolności wyrobu lub usługi do zaspokojenia stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb.

Jakość kształcenia: stopień spełnienia przez instytucję edukacyjną oczekiwań odbiorców jej usług. Jakość kształcenia jest wynikiem zaangażowania studenta, nauczycieli i całej Uczelni.

Polityka jakości kształcenia: ogół zamierzeń i priorytetowych kierunków działania Uczelni/Wydziału dotyczących jakości kształcenia w sposób formalny wyrażony przez najwyższe kierownictwo.

System: zbiór obiektów (procesów) i występujących pomiędzy nimi relacji mających związek z realizacją założonych celów.

System jakości kształcenia: zbiór obiektów (procesów) i występujących pomiędzy nimi relacji mających związek z realizacją celów wyrażonych w polityce jakości kształcenia i innych dokumentach związanych. W praktyce obejmuje strukturę organizacyjną, podział odpowiedzialności, procesy, procedury i zasoby umożliwiające realizację celów.

Ocena jakości kształcenia (hospitacje): wszystkie działania mające na celu zebranie informacji dotyczącej jakości procesu kształcenia lub badań oraz analiza tych informacji.

Księga jakości: dokument przedstawiający politykę i system jakości w jednostce organizacyjnej.

Planowanie jakości kształcenia: planowanie rozwoju systemu jakości, długoterminowych i krótkoterminowych celów jakości jak również formułowanie konkretnych programów i działań ukierunkowanych na poprawę jakości kształcenia.

Sterowanie jakością kształcenia: ogół działań ukierunkowanych zarówno na sprawdzanie, czy określony element systemu kształcenia czy procesy funkcjonują zgodnie z założeniami, jak również na eliminowaniu przyczyn powstawania niezgodności (sprzężenie zwrotne).

Zapewnianie jakości kształcenia: wszystkie zaplanowane i systematyczne działania bezpośrednio związane z utrzymaniem i podwyższeniem jakości kształcenia i badań (integralnym elementem zapewnienie jakości jest zewnętrzne potwierdzanie spełnienia określonych wymagań).

Doskonalenie jakości kształcenia: ogół systemów, metod, technik i narzędzi organizatorskich wykorzystywanych w procesach poprawy jakości kształcenia.

Zarządzanie jakością: aspekt całości funkcji zarządzania decydujący w określaniu i utrzymaniu polityki jakości. Zarządzanie jakością obejmuje planowanie, sterowanie, zapewnienie i doskonalenie jakości.

WYDZIAŁ TRANSPORTU   

Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia

POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ

Aktualności

WSZJK

Skład osobowy

Terminologia

Struktura

Wdrażanie

Monitorowanie Systemu

Ankietyzacja